اجتماعیسیاسی-انقلابی

فیلم بازمانده The Survivor 1996

مسئله ی فلسطین داغی است تاریخی بر دل تمام ستمدیدگان جهان و ننگی است بر پیشانی امپریالیسم. میگوییم داغ است و ظلم از آن جهت که نسل‌کشی، کودک‌کشی، کوچاندن اجباری، ممنوعیت فلسطینیان از هر گونه کار و در یک کلام سلب زندگی تنها بخشی از ستمی است که به آنان وارد شده و میشود. هم‌چنین می‌گوییم امپریالیسم مسبب آن است از آن جهت که مظلومان این خطه، فقط و فقط قربانی رقابت جهانی بر سر تسلط بر خاورمیانه شدهاند. شاید تنها جرم آنان زندگی در منطقه‌ای است استراتژیک، آن هم در دورانی که سرمایه‌داری جهانی در بالاترین درجهی تکامل خود به سر میبرد و دعوا بر سر بازتقسیم جهان در جریان است. از این رو است که بریتانیای قرن بیستم حاضر است برای حفظ تسلط خود بر آن منطقهی کلیدی ایده ی ارتجاعی صهیونیزم مبنی بر دولت یهود را پر وبال داده و حمایت کند و آمریکای قرن حاضر تمام حمایت سیاسی و نظامی خود را از آن به عمل آورده‌است. شکل‌گیری دولتی تماما دست نشانده و تلاش برای حفظ آن، به قیمت راه افتادن دریایی از خون ستمدیدگان رقم خورد. خون کشاورزانی که در آن زمان چیزی نداشتند جز نیروی بازویشان که بایستی بر سر زمینِ زمینداران به کارش میگرفتند. بعد از به‌زورستاندن زمینها و برقراری قانون عدم سپردن کار به فلسطینیان، بیکاری عظیم این زحمتکشان رقم میخورد. آوارگی، مهاجرت، فقر، تبعید، محاصره و پروژهی مرگ تدریجی کلید خورد. در تمام این سالها مقاومت و مبارزه جزء جدایی‌ناپذیر تاریخ این منطقه از خاورمیانه بوده‌است.

فیلم بازمانده The Survivor 1996
فیلم بازمانده The Survivor 1996

هنر و ادبیات مربوط به فلسطین همچون مقاومت و مبارزه‌ی آنان، جانانه و الهام‌بخش است. شاید بتوان گفت فیلم بازمانده یکی از این آثار هنری است. فیلم بازمانده صرفا فیلمی درام راجع به سرگذشت یک نوزاد و خانواده‌اش نیست. بازمانده، قسمتی از تاریخ ظلم به فلسطینیان و بنا شدن دولتی دست‌نشانده در سال 1948 است. بازمانده روایتی است از شکل‌گیری دولت یهود، فراری دادن فلسطینیان از محلاتشان، کشتارهای دسته‌جمعی، اسکان برنامهریزی شدهی یهودیان در منازل فلسطینیان و مهمتر از همه نمایش افرادی که ماندند و مبارزه کردند. بازمانده همچنین به شکل ویژه داستان مبارزهی یک خانواده در نسل‌های گوناگون است. پدربزرگ و مادربزرگ، جوانان و حتی نوزاد معروف فیلم که نماد نسل آیندهی مبارزان فلسطینی است.
بدون شک اقتباس گرفتن این فیلم از داستان “بازگشت به حیفا” به قلم “غسان کنفانی” از مهمترین دلایلی است که بر ارزش این فیلم افزوده است. غسان کنفانی داستان‌نویس مطرح فلسطین و از رهبران “جبهه ی خلق برای آزادی فلسطین” بود. علاوه برنسخه ی بازمانده، نسخه‌های دیگری نیز با اقتباس از این داستان ساخته‌شده‌است. گویا پرطرفدارترین نسخه‌ی این فیلم، نسخه‌ی پیش روی شما است که توسط گروهی ایرانی در کشور سوریه و بازیگران عرب‌زبان ساخته شده‌است. داستان قوی این فیلم و پایان زیبای آن بغض را در گلو، خشم را در سینه و امید به مبارزه را در دل میپرواند.


دانلود فیلم فیلم بازمانده The Survivor 1996

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا